Den nationella forskarskolan GRADE startade hösten 2018 med högt ställda ambitioner, bland annat att leverera ny kunskap för att utveckla lärarutbildningen. Knappt ett år senare är skolan framgångsrik med nära samarbeten och gemensam forskning.
Både in- och utresande studenter vid Umeå universitet är mycket nöjda med sina utlandsstudier. Förvånande nog minskar viljan bland utresande studenter att i framtiden arbeta utomlands, visar Per A Nilsson som forskat om utlandsstudier.
Under konferensen "Att möta svårigheter i skolan" samlades 250 forskare och praktiker på Högskolan Väst för att ta del av forskning, goda exempel från skolans värld och för att diskutera lösningar och framtiden tillsammans.
Professor Mattias Elg vinner tillsammans med två andra forskare vid Linköpings universitet ett av Kurslitteraturprisets hederspriser för en ny bok om kvalitetsstyrning, "Quality Management: An introduction".
Stockholms universitet hamnar på plats 191 i QS World University Ranking 2020. Nationellt hamnar Stockholms universitet på femte plats efter Lunds universitet (92), KTH (98), Uppsala universitet (116) och Chalmers tekniska högskola (140).
Lärarutbildningarna bryter mot krav i högskoleförordningen. Det menar Andreas Fejes som granskat kursplaner och litteraturlistor för olika lärarprogram vid svenska universitet.
Medieforskarna Ester Pollack och Sigurd Allern tilldelas Kurslitteraturprisets hederspris 2019 för boken "Källkritik! Journalistik i lögnens tid" som släpps i augusti.
Med kreativa lärmiljöer och konstnärliga processer utvecklar studenter både förståelse och kompetens för att lösa komplexa problem. Det visar Sol Morén som forskat om hur sociala relationer påverkar kreativitet hos individer.
Genom klassrumsstudier avser forskarskolan att undersöka undervisning för grundskolans mellanår. Fokus ligger på skärningsfältet mellan aktuella samhällsutmaningar och centralt skolämnesinnehåll, med tyngd på hållbar utveckling.