Stress och burnout förekommer bland universitetslärare i såväl Finland som Pakistan men förhållandena var generellt sämre för universitetslärare i Pakistan. Det visar Naima Akhtar Malik i sin avhandling.
Mattias Nylund, universitetslektor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, får tillsammans med kollegor pris för 2018 års bästa artikel i den vetenskapliga tidskriften "Journal of Vocational Education and Training".
Förskolesummit är konferensen som samlar forskare och förskolans pedagoger i en gemensam strävan efter en verksamhet som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Örebro universitet är ett av sju lärosäten i landet som valts ut till en nationell kartläggning av hur universitet och högskolor jobbar med pedagogiskt utvecklingsarbete. – Det är otroligt roligt att vi uppmärksammas just när det handlar om något som gör nytta för kvaliteten på våra utbildningar, säger Kristin Ewins, föreståndare på PIL.
Hur reagerar akademiker på universitets och högskolors alltmer näringslivsinspirerade styrning? Vilka strategier använder de för att anpassa sig – eller göra motstånd? I en ny avhandling i arbetsvetenskap från Handelshögskolan vid Karlstads universitet, beskrivs konflikten som uppstår mellan akademikers värderingar och ”management”.
I en ny bok belyser Magnus Hultén, utbildningshistoriker vid Linköpings universitet, skolreformerna på 1990-talet. Han menar att vi idag upprepar 1990-talets misstag på skolans område, drivna av samma, överdrivna, kunskapsvisioner (pdf).
Att föra en dialog kring bedömning anses vara en viktig del av ett studentcentrerat arbete inom högre utbildning. Detta anses också innebära en potential för djupgående förhandling om vad som är lämpliga förväntningar på studenters arbete. Men en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar att dessa samtal om bedömning för med sig egna problem.
Janna Meyer-Beining vill med sin avhandling bidra med en empiriskt grundad analys kring de meningsskapande processer som återkoppling av bedömning kan medföra.