Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Universitet och högskola"

Visar sida 3 av 76

Välj typ av innehåll inom kategori "Universitet och högskola":

Forskning och utveckling kategorier

"Det engagerade lärosätet"

2023-03-27
Forskare, lärare och ledningsrepresentanter från Högskolan Väst skriver regelbundet krönikor i tidningarna TTELA och Bohusläningen. Den här gången är det en av våra nyaste hedersdoktorer, Hanne Smidt Södergård, som reflekterar över universitets och högskolors roll i samhället och vikten av engagemang.
Forskning och utveckling kategorier

Ny möjlighet för studenter att påverka universitetets utbildningar

2023-02-22
"Från grundskolan och gymnasiet är vi inskolade i att det finns en läroplan. Som student kan du vara med och påverka," säger Max Vermunt. Han och läraren Johanna Björklund bjuder in studenter till en workshop – som är startskottet för ett nytt projekt som ska göra det enklare för studenter att påverka.

Universitet och högskolor - Högskolenybörjare 2021/22 och doktorandnybörjare 2020/21 efter föräldrarnas utbildningsnivå

2023-02-21
Kompetensförsörjning har blivit ett allt större problem i flera av Fyrbodals kommuner, inte minst inom branscher där högskoleutbildning krävs. Rapport från Universitetskanslersämbetet visar att utbildningsnivån varierar stort mellan kommunerna i Fyrbodal. (pdf)

Development of critical thinking and language proficiency among undergraduate Swedish online EFL students

2023-01-23
The present study aimed to investigate the correlation between CT and L2 proficiency in an online learning environment. The participants in this study were undergraduate Swedish students taking part in an online EFL course at a Swedish university.

Nya studenter dåligt förberedda för akademisk engelska

2023-01-17
Nya studenter på högskolan har svårare med den engelska kurslitteraturen än som tidigare varit känt. Över hälften tycker att engelskan är jobbig och vissa får rentav ångest av den, visar ny forskning. "Gymnasieskolorna måste bli bättre på att förbereda eleverna på vad som väntar", säger Linda Eriksson vid Örebro universitet.