Nu har de första åtta lärarna fått titeln meriterad lärare. Det är en del i en större satsning för att driva på och uppmuntra den pedagogiska utvecklingen vid Mittuniversitetet. Något som stärker lärarnas roll och undervisningens kvalitet.
Linköpings universitet ska börja samarbeta med den finska on-lineutbildningen Elementa of AI. Syftet är att allmänheten ska kunna lära sig mer om artificiell intelligens, AI.
Nu har förskolor möjlighet att gå med i ett nätverk för samverkan mellan förskola och högskola/universitet: Lekbaserad utvecklingspedagogik – nätverk för forskning om och utveckling av förskolan. Nätverket är ett forum för att sprida, och på sikt också generera, ny kunskap om förskolans verksamhet.
Vad händer när programmering kommer in i undervisningen? Det undersöker över hundra lärare och deras elever samt en forskargrupp från Stockholms universitet i ett treårigt forsknings- och utvecklingsprogram.
Bättre resultat i de flesta ämnen. Fler som väljer högskoleförberedande program. Och dessutom högre närvaro i skolan. En utvärdering visar att läxhjälpsprojektet Lumink ger tydliga och goda resultat.
Mittuniversitetet vill utöka antalet platser på såväl sommarkurser som distansutbildningar de närmaste åren. Dessutom vill universitetet utveckla en ny flexibel högskoleutbildning för yrkesverksamma.
Att begränsa förskolans innehåll till kuddrummet kanske bidrar till att barnen utvecklar sin motorik. Men om man vill att hela barnet ska utvecklas socialt, kognitivt och emotionellt, så krävs mer av den verksamhet som barnen möter under sin förskoletid, skriver Ingrid Pramling Samuelsson, professor, Göteborgs universitet och Ingegerd Tallberg Broman, professor, Malmö universitet.
Risken med att låta sig styras av rankning är att universiteten blir marknadsanpassade utbudsproducenter som låter andra sätta agendan. Det menar Mats Benner, professor i forskningspolitik som nyligen presenterade en översiktsrapport om rankning för universitetsledningen.