Gärna mer praktiknära forskning i samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän, men vi får inte tro att detta kan ersätta skolhuvudmännens arbete med att skapa en utbildning på vetenskaplig grund, där alla verksamma i skola/förskola behöver medverka. Det skriver Andreia Balan, lektor i Helsingborg stad.
Måndagen den 11 februari får skånska gymnasieungdomar leka partikelfysiker med forskarna i Lund. Eleverna får analysera riktiga data från forskningsanläggningen CERN och även prova på att jaga Higgspartiklar. Allt för att fira den internationella dagen Girls and Women in Science.
Ilana A. Manneh har i sin avhandling undersökt de processer som sker i klassrummet när förstaårsstudenter blir undervisade i kemi. Dessa processer uppkommer i interaktionerna mellan studenter, kemiinnehållet och lärare.
Hallå Ulf Blossing, professor och skolforskare vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, som tillsammans med Ann-Christine Wennergren är aktuell med boken "Kollegialt lärande. Resan mot framtidens skola".
Lärarutbildningen är prioriterad av regeringen. Det lyfte Matilda Ernkrans under sitt besök på Örebro universitet under det som var hennes första studieresa som alldeles ny minister för högre utbildning och forskning.
Carina Georgs avhandling visar att teoriförankrade virtuella patienter är lämpliga att använda vid undervisning och bedömning av kliniskt resonemang i sjuksköterskeutbildningen.
Den nya regeringskoalitionens januariavtal innehåller flera punkter som syftar till att förbättra skolan. En av dessa handlar om att reformera lärarutbildningen, och innebär bland annat att kraven på utbildningen ska skärpas och att intagningskraven ska höjas.
Färsk erfarenhet från utbildningen ledde till att dagens studenter fick en möjlighet att praktisera läraryrket med gymnasieelever. Inte ute på någon skola, utan i en lärosal på universitet.
Låt elever slippa bli klassificerade som det ena eller andra. Låt oss dessutom inte inta skyttegravar där vi ska försvara våra egna intressen gentemot varandra. Låt oss istället diskutera det vi pedagoger, lärare och forskare tillsammans verkligen kan påverka, skriver Helena Eriksson, doktorand och specialpedagog och Inger Eriksson, professor i pedagogik.
Att stärka barns och ungas psykiska hälsa och lärande är det yttersta målet med den nya boken "Samverkansforskning – att främja barns och ungas välfärd". I boken beskriver forskare och praktiker hur man kan göra och tänka för att lyckas med samverkansforskning.