Fyra frågor till Thomas Johansson, professor vid Göteborgs universitet som får 3,8 miljoner kronor från Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd, för projektet "Att rekryteras, att tillhöra och att lämna. Exit-processer bland unga nynazister".
Att bedöma pedagogisk skicklighet – är det verkligen så svårt? Klara Bolander Laksov, föreståndare för Centrum för Universitetslärarutbildning vid Stockholms universitet, har gjort en studie av skillnader i bedömningar mellan vetenskapligt och pedagogiskt sakkunniga.
Ett 50-tal forskare från Karolinska Institutet mötte cirka 4 000 gymnasieelever när de deltog i EU-eventet ForskarFredag Stockholm. Eleverna fick delta i prova på-aktiviteter, shower, föreläsningar och forskardialoger med mera.
Nu startar ett snabbspår för nyanlända forskare vid Göteborgs universitet i samarbete med Chalmers, Högskolan i Borås, Högskolan Väst och Arbetsförmedlingen. Programmet ska underlätta för nyanlända forskare att få in en fot i den svenska universitetsvärlden och snabbare komma ut på arbetsmarknaden.
Nyligen var den första av flera grupper skolansvariga från Nederländerna på plats på Göteborgs universitet för en kurs på temat lek, lärande och ledarskap. Det svenska forskningskunnandet om hur lek och lärande förenas i förskolan är det som lockar.
Mohammed Saqr har undersökt hur social nätverksanalys kan användas för att förutsäga studenters framsteg och utmaningar i sina utbildningar och därmed främja samarbetet mellan studenter och mellan lärare och studenter i högre utbildning för att nå bättre resultat.
Hallå där Karin Rönnerman, professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik och aktuell med boken "Att leda från mitten – lärare som driver professionell utveckling".