Högre studiebidrag och ändrad antagning för dem med ämneskunskaper. Det är några nyheter som Göteborgs universitet siktar på ska minska bristen på utbildade ämneslärare i skolan.
Sista fredagen i september firas ForskarFredag inte bara i Dalarna och Sverige, utan i stora delar av Europa. Under dagen och kvällen erbjuds flera föreläsningar och aktiviteter på 2047 Science Center i Borlänge.
Det pratas för lite på lärarutbildningen om vilken kroppskontakt pedagoger får ha med barn på förskolan. Det anser nyutexaminerade förskollärare som intervjuats i forskningsprojektet "Beröring i förskolan – omsorg eller fara?".
Fyra minuter. Det är kort tid för att presentera år av forskning. Och den som kan göra det så pedagogiskt, inspirerande och fängslande som möjligt vinner. Tävlingen heter Forskar Grand Prix och går av stapeln den 28 september som en del av ForskarFredag.
En ny bok ska hjälpa lärare att hantera det mångkulturella klassrummet, i synnerhet i religionskunskap. "Det har varit ett känsligt område, men nu är det dags. Lärarna är helt enkelt inte rustade”, säger Peder Thalén, professor i religionsvetenskap vid Högskolan i Gävle.
Fredag och lördag 28-29 september är det dags för den årliga vetenskapsfestivalen ForskarFredag som firas över hela landet. I år satsar Mittuniversitetet på en Science Lunch på Kulturmagasinet samt ett spännande forskarevent i Birsta City.
Sedan starten 2005 har 71 doktorander disputerat vid Forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. I slutet av augusti var det utbildningsstart och internat för de 13 nya doktorander som antagits efter att 83 ansökt.
Helwah Hussain Jansson har bara varit i Sverige i ett halvår. Hon kommer från Jordanien och har där disputerat inom specialundervisning och inlärningssvårigheter. Nu har hon genom Inclusive Internationalization fått en plats på Högskolan Väst.
Det finns ett stort intresse bland kommunerna i Norr- och Västerbotten att delta i försöksverksamheten Ulf. Ulf står för Utveckling, Lärande och Forskning och är initierat av regeringen och handlar om att utveckla modeller för praktiknära skolforskning och skolutveckling.
Lill Langelotz, universitetslektor vid Högskolan i Borås, har forskat om kollegialt lärande – en av alla insatser som sätts in med syfte att göra skolan bättre (webb-tv).