Denna rapport handlar om hur det nordiska nätverket för aktionsforskning (NNAF) startades 2004 och hur arbetet har bedrivits under närmare 15 år. Författare är bland andra professor Karin Rönnerman, Göteborgs universitet. (Pdf.)
Den egna undervisningsmiljön är en viktig faktor för lärares pedagogiska utveckling. Det menar Clarie Englund som forskat om lärare som arbetar på ett nätbaserat farmaciprogram.
När en ny skolgård ska byggas är det av största vikt att elevernas åsikter och idéer tas till vara. I höstas deltog årskurs 3 på Linehedskolan i Halmstad i projektet ”Arkitekter i skolan” för att skapa ett konstverk till den egna skolgården.
Hallå där Ylva Ågren, universitetslektor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som får Brio-priset 2017 för sin forskning om barns medialiserade värld.
Sverige har en akut lärarbrist. Enligt Skolverkets senaste prognos behöver Sverige examinera 15 100 lärare varje år fram till 2031 för att matcha rekryteringsbehovet. Det är nästan dubbelt så många som examineras idag. Nu går Mälardalens högskola samman med 13 andra lärosäten i satsningen ”jag är lärare” för att öka antalet sökande till lärarutbildningen och…
Både utdanningsfinansiering og behovet for alternativer til stadig økonomisk vekst ble temaer i diskusjonen om hvordan universiteter kan bidra til FNs bærekraftsmål for 2030.
Ylva Askfors visar i sin avhandling att interorganisatorisk samverkan består av flera dimensioner och kan förstås på flera nivåer, liksom lagren i en lök.
Den lärarbrist som finns kommer inte att gå att utbilda bort. Det visar siffror från Universitetskanslerämbetet, UKÄ. I så fall skulle mer än en fjärdedel av alla som går ut gymnasiet behöva utbilda sig till lärare, vilket knappast är realistiskt.
Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Mona Lundin, verksam vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som docent i pedagogik.