Stress can play positive and negative roles in students' academic lives, especially the parts related to exams and testing, asserts Marc Smith, a chartered psychologist and teacher. In this blog post, he suggests teachers help students understand that stress is natural and even helpful in some cases.
Gunn Nyberg har i sin studie fokuserat på rörelseförmåga i idrott och hälsa på gymnasiet. Hon har studerat vad det innebär att kunna urskilja och erfara sitt sätt att springa.
Andreas Jacobsson och Henrik Jakobsson har undersökt hur de i undervisningen kan främja utvecklingen av förmågan att tala om upplevelser av fysisk aktivitet.
The verdict is still out on how technology affects brain development, asserts developmental molecular biologist John Medina. In this commentary, he examines recent research, noting that "there's both good news and bad news."
Många unga har ångest. Men många unga som har ångest får inte hjälp. Sjukvården borde använda bättre sätt att ställa diagnoser. Då skulle fler unga få rätt hjälp. (s. 2-3)
Sömnbrist påverkar vår förmåga att prestera och utvecklas, visar forskning från Uppsala universitet. Men lösningen på sömnbristen är oftast individuell och att försöka kontrollera sömnen riskerar att vara ångestframkallande.
Forskerne kunne ikke dokumentere at fysisk aktivitet hadde effekt for hele elevgruppen verken på skoleprestasjon, trivsel eller helse. Men noen elever hadde en fremgang i matte.
Äpplen och päron blandas när puls för lärande debatteras. Det hävdar forskare i Borås som menar att det saknas vetenskapliga bevis för att pulsträning leder till bättre betyg.
… forskaren Carl Cederström, som tillsammans med kollegan André Spicer, testade att under tolv månader försöka optimera sig själv med hjälp av olika självhjälpsmetoder.
Kvinnliga elitgymnaster är särskilt sårbara och återkommande utsatta för våld, menar Natalie Barker-Ruchti som forskar om bland annat elitgymnasters villkor.