Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Inkludering"

Visar sida 1 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Inkludering":

Adhd och autism – en växande utmaning för skolan

12 september
Många svenska grundskolor har specialanpassade verksamheter för elever med adhd och autism. En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur särskiljande verksamheter organiseras och genomförs, samt vilka effekter det har på elevernas inkludering i den ordinarie skolan.

Classroom social networks, students' peer-related social experiences and sense of belonging: The specific case of students with SEN

9 september
One main argument for inclusion refers to the social benefits that students with SEN might have from being in contact with typically developing classmates. Students' sense of belonging to the classroom is also a relevant dimension of inclusion, given its importance for positive emotional and social development and academic motivation.

Forskningsutblick: TAKK som specialpedagogiskt didaktiskt verktyg i förskolans undervisning

3 september
Studien handlar om hur förskolan säger sig använda TAKK, tecken som alternativ kompletterande kommunikation, i undervisning. Den visar att TAKK används i undervisningen på flera sätt, i olika situationer och miljöer, med alla och för alla - ett flerstämmigt förhållningssätt. TAKK kan vara ett verktyg inom specialpedagogisk didaktik och användas brett för att främja likvärdighet…

Skolan förbiser elevers digitala och kulturella färdigheter

2 september
En nyligen genomförd studie med forskare från Jönköping University och Göteborgs universitet visar att lärare och skolledare ofta förbiser elevernas digitala, kulturella och språkliga färdigheter. Detta är enligt forskarna olyckligt eftersom dessa färdigheter kan vara avgörande för att främja inkludering och social hållbarhet i gymnasieskolan.
Forskning och utveckling kategorier

"Politiker måste ha modet att investera i en skola som förstår och välkomnar alla barn"

20 maj
I strävan efter att inkludera alla elever i ordinarie undervisning uppstår ibland fler problem än fördelar, speciellt när realiteten präglas av budgetnedskärningar som leder till stora klasser och färre lärare. Därför måste framtidens skola våga bryta med gamla mönster och vara beredd på omfattande förändringar, inte minst i synen på elever, skriver doktoranden Johanna Lüddeckens.
1216