Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Inkludering"

Visar sida 11 av 18

Välj typ av innehåll inom kategori "Inkludering":

What physical education becomes when pupils with neurodevelopmental disorders are integrated: a transactional understanding

2020-11-02
Författarna har undersökt vad idrott och hälsa blir när elever med NPF-diagnoser integreras i undervisningen i termer av inkludering och exkludering. Studien tar ett elevperspektiv och utgångspunkten är svårigheterna med inkludering av mer ’osynliga’ funktionsvariationer.

Forskningsutblick: Normkritik i ämnet Idrott och hälsa

2020-09-29
Förståelser av normer och normkritik bygger på abstrakta föreställningar om inkludering och exkludering, men kan också vara kopplade till kroppsliga praktiker och fysiska ting. I denna studie undersöker forskare från Göteborgs universitet och Högskolan i Halmstad både de värderingsmässiga, fysiska och materiella omständigheter som skapar och omskapar normer i idrottsundervisningen.
110111218