Lärare som värnar alla elevers rätt att lära sig läsa och skriva kan paradoxalt nog framstå som “elevfientliga” i andras ögon. Men att överge strävan att alla elever ska bli läs- och skrivkunniga, är ett gigantiskt svek. Alla elever behöver bli läsande och skrivande samhällsmedborgare, skriver Fredrik Sandström, svensklärare på högstadiet.
Tobias Svärd saknade enkla, men inte barnsliga, sånger att sjunga med sina gymnasiesärelever. Så han skrev egna. För att hans elever ska ha tillgång till låtarna även på fritiden skapade han Youtubekanalen Små sånger för stora hjärtan.
Vilka strategier behöver personal i skolan ha för att kunna inkludera elever med adhd och autism? Och vad betyder synen på en diagnos för att åstadkomma inkluderande pedagogiskt arbete? I en ny dansk studie har forskaren Henrik Skovlund vid Aarhus universitet tittat närmare på olika teoretiska motsättningar om synen på diagnoser och vad de faktiskt…
Lærere skelner mellem den normale og den afvigende elev ud fra en forestilling om den ideale elev, skriver Janne Hedegaard Hansen i en ny bog om co-teaching. Men det mindset skal vi væk fra, hvis skolen skal lykkes med inklusion, argumenterer hun.
Onsdagen 27 november presenteras resultaten från Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Inkluderande lärmiljöer. Under tre år har 235 lärare och skolledare i ca 40 skolor i sju kommuner arbetat tillsammans med forskare för att fördjupa den forskningsbaserade kunskapen om hur skolan kan möta alla elever.
Frida Lygnegård, lektor vid Avdelningen för rehabilitering och medlem i forskningsmiljön CHILD vid Hälsohögskolan, Jönköping University, är en av finalisterna i Forskar Grand Prix 2019.
Inkluderingen har inte gått för långt. Den har inte ens påbörjats, så länge vi hoppar direkt till individuella anpassningar utan att undersöka möjligheter till differentiering i undervisningen. Det skriver Helena Wallberg, gymnasielärare, specialpedagog och författare.
Det heter ofta att vissa elever har svårt att platsa i skolan. Men tänk om det istället är så att skolan som fysisk plats har svårt att platsa i vissa elever? Det är faktiskt en hoppfull tanke, skriver Emma Persson, som studerar till ämneslärare för gymnasieskolan, vid Konstfack.
Hur hanterar bibliotekarien sitt uppdrag att till exempel bidra till fri åsiktsbildning? Och vilken kompetens behöver folkbiblioteken för att hjälpa besökare att navigera i en digital verklighet? Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås lyfter stora samhällsfrågor på Bokmässan 2019.
Frida Lygnegård, som verkar inom forskningsmiljön CHILD på Hälsohögskolan i Jönköping, drivs sedan många år av ett starkt engagemang för barn och ungas rättigheter. Nu har hon skrivit en avhandling där ungas egna upplevelser av delaktighet står i fokus och där alla oavsett funktionsförmåga har fått komma till tals på lika villkor.