I ett forskningsprojekt på Stockholms universitet studeras tre strategier för att öka integrationen och likvärdigheten i skolan. I de fallstudier som visat goda resultat har skolledarna varit drivande.
This study explores the integration of migrants in education and the labour market from the perspectives of professionals working with young migrants in Swedish rural municipalities.
The aims of this research article are twofold. First, in Study 1, we confirm the structure of the novel Compact Acculturation Scale, assess its convergent validity, and by a variable-oriented approach analyze the association of acculturation orientations with self-esteem and how experienced discrimination affects this relation. Second, in Study II, we apply a person-oriented strategy…
Hur ska man minska segregationen i skolan? Är lösningen att flytta elever, så kallad bussning? Vi Lärare har talat med fyra forskare om behovet av att ändra klassernas sammansättning, och vad det betyder för undervisningen.
För att motverka skolsegregation har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny fallstudie vid Stockholms universitet får vi följa hur lärare och skolledare arbetar med en ny elevsammansättning och hur det leder till förbättrade skolprestationer. Både för elever med svenska som modersmål och svenska som andraspråk. (pdf)
För att motverka skolsegregationen har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny studie har forskare följt effekterna av ett sådant beslut – och resultatet visar att skolledares och lärares tro på en skola för alla och arbete med social och pedagogisk inkludering ledde till bättre skolprestationer.
This position paper argues that creative writing can be a fruitful tool for cultural responsiveness in secondary education and calls for creative writing to be viewed as a more natural part of language teachers’ culturally responsive pedagogical repertoire. (pdf)
To explore young adolescents’ negotiation of their national identity in an educational context, we individually interviewed nine students (ages 10–14) with different backgrounds attending an ethnically diverse school in Sweden.
På uppdrag av Rädda Barnen genomför Örebroforskarna Anne-Charlott Callerstig, Anna-Karin Larsson och Lina Sandström en studie om projektet ”Barn i fokus". Målet är att sammanställa rekommendationer för hur samverkan kan bidra till lyckad integration.
Emma Gyllerfelts studie visar hur slöjdlärare och nyanlända elever använder sig av allt från material, verktyg, ord till kroppsspråk och mimik för att kommunicera.
Att blanda människor med olika bakgrund räcker inte för att skapa sammanhållning och integration. Oavsiktligt kan det också leda till motsatsen. Ett forskningsprojekt har studerat hur det gick att skapa naturliga mötesplatser i stadsdelen Sofielund i Malmö.