Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 109 av 161

Generisk bild
Forskning och utveckling kategorier

Tingen bestämmer vardagen

2012-04-12
I ”Barn, linjaler och andra aktörer: Posthumanistiska perspektiv på subjektskapande och materialitet i förskola/skola” visar Karin Hultman hur möbler, arbetsmaterial och leksaker i pedagogiska praktiker kan förstås som aktiva aktörer och medproducenter i barns vardag.
Anne-Sofie Nyström

Killar vill vara smarta men inte genom att plugga

2012-04-03
Killars antipluggkultur har många förklaringar, till exempel rädsla för att misslyckas. Det säger Anne-Sofie Nyström som skrivit avhandlingen ”Att synas och lära utan att synas lära: En studie om underprestation och privilegierade unga mäns identitetsförhandlingar i gymnasieskolan”.
Forskning och utveckling kategorier

NO-undervisningen slår fel

2012-02-28
Elever intresserar sig för många frågor med ett naturvetenskapligt innehåll. Men vardagliga experiment som syftar till att öka intresset för NO går femtonåringarna förbi. Det visar Magnus Oskarsson i sin avhandling Viktigt men inte för mig .
Forskning och utveckling kategorier

Barns läsande förr i tiden

2012-02-22
Med Det läsande barnet: minnen av läspraktiker, 1900 1940 vill Mats Dolatkhah bidra till ett historiskt perspektiv i debatten om barns och ungdomars läsande av i dag.
1108109110161