Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 119 av 152

Forskning och utveckling kategorier

Fortbildning ökade självkänslan

2009-12-03
Med hjälp av psykologiska metoder kan förskollärares professionella självförtroende öka. Det visar Märta Sandvik i sin avhandling Jag har hittat mig själv och barnen Barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogisk-psykologiskt interventionsprogram. I det fortbildningsprojekt som hon gjort tillsammans med ett antal förskollärare har hon sett stora positiva förändringar i lärarnas professionella utveckling.

God självkänsla minskar ADHD-symptom

2009-11-18
Gott självförtroende och en känsla av att förstå sitt sammanhang kan motverka utvecklingen av ADHD. Eftersom känslan av sammanhang är så central är det viktigt att eleverna upplever skolan som begriplig, meningsfull och hanterbar, enligt Tobias Edbom som har skrivit avhandlingen Self-esteem, sense of coherence and attention deficit hyperactivity disorder: A longitudinal study from childhood to adulthood .
Forskning och utveckling kategorier

Hög läsförmåga trots hörselskada

2009-11-17
Barn som fått Cochleaimplantat (CI), en mycket avancerad teknik som gör att döva och gravt hörselskadade kan höra, läser ofta lika bra som hörande barn. Det visar Malin Wass avhandling Barn med cochleaimplantat: kognition och läsförmåga .

Språkstöd viktigt för barn med autism

2009-11-05
Lärare och föräldrar måste vara uppmärksamma på språksvårigheter hos barn med autism, Aspergers syndrom och ADHD. Många av de här barnen har till exempel svårt att förstå sammanhang när de läser men med rätt metoder går det att träna upp, enligt Jakob Åsberg som har skrivit avhandlingen Literacy and comprehension in school-aged children: Studies on autism and other developmental disabilities .

Yrkeselever ointresserade av kärnämnena

2009-10-30
Många elever på de yrkesförberedande programmen är ointresserade av de teoretiska ämnena. I avhandlingen Motstånd och konformitet: Om manliga yrkeselevers liv och identitetsskapande i relation till kärnämnena, visar Ronny Högberg hur det förhållningssättet blir en del av ett identitetsskapande för killar på byggprogrammet

Mer kunskap krävs om dyslexi och andraspråksutveckling

2009-10-29
Det är svårt för lärarna att göra bedömningar när det gäller tvåspråkiga ungdomars läs- och skrivsvårigheter, det vill säga om de bottnar i dyslexi eller beror på att det är ett andraspråk som de ska tillägna sig. Om detta skriver Christina Hedman i sin avhandling Dyslexi på två språk. En multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter.
1118119120152