Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 142 av 161

Forskning och utveckling kategorier

Från grupparbete till samarbete

2008-05-28
Karin Forslund Frykedal har undersökt elevers tillvägagångssätt vid grupparbete. Hennes resultat visar att eleverna delar upp arbetet mellan sig så fort de får möjlighet. Som lärare måste man därför bygga in samarbetet i själva uppgiften, säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

Elevers språkutveckling är ALLAS ansvar

2008-05-27
Anne Palmérs studie visar att inte bara svenska utan även yrkesförberedande karaktärsämnen kan ge elever goda tillfällen att utvecklas muntligt: - Alla lärare måste ses som språklärare i viss mån, elevernas språkutveckling angår inte bara svenskämnet!
Forskning och utveckling kategorier

Det är ditt ansvar att bli streetsmart på internet

2008-05-14
På internet kan alla göra sin röst hörd, men det gör det samtidigt svårt för oss att bedöma den information vi hittar. Maria Mattus menar att vi skapar våra egna, unika upplevelser när vi surfar runt på nätet - därför kan ansvaret bara vara vårt eget.
Forskning och utveckling kategorier

Teknik och samspel i mekanikundervisningen

2008-05-14
- Teknologi gör det möjligt att skapa bra uppgifter, men det utgör ingen undervisning i sig. Hur läraren instruerar och återkopplar under arbetet spelar oerhört stor roll. Det säger Oskar Lindwall, som studerat teknik och samspel i mekanikundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Medvetet val att använda sig av rak ordföljd

2008-05-14
Samtliga ungdomar i min studie kan använda omvänd ordföljd, men vissa använder sig mycket av rak ordföljd, säger Natalia Ganuza. Hennes resultat visar att det inte har att göra med om man behärskar svenska eller inte: det verkar vara ett medvetet val.
Generisk bild
Forskning och utveckling kategorier

Ungdomar måste utmanas i sin läsning

2008-05-13
Eleverna i de klasser som jag studerade fick ofta välja böcker själva i litteraturundervisningen, säger Helen Schmidl. Det innebär att de ofta väljer böcker från sin fritidsläsning och de får därmed ingen hjälp med att vidga sin litterära repertoar.
1141142143161