Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 143 av 161

Forskning och utveckling kategorier

Medvetet val att använda sig av rak ordföljd

2008-05-14
Samtliga ungdomar i min studie kan använda omvänd ordföljd, men vissa använder sig mycket av rak ordföljd, säger Natalia Ganuza. Hennes resultat visar att det inte har att göra med om man behärskar svenska eller inte: det verkar vara ett medvetet val.
Generisk bild
Forskning och utveckling kategorier

Ungdomar måste utmanas i sin läsning

2008-05-13
Eleverna i de klasser som jag studerade fick ofta välja böcker själva i litteraturundervisningen, säger Helen Schmidl. Det innebär att de ofta väljer böcker från sin fritidsläsning och de får därmed ingen hjälp med att vidga sin litterära repertoar.
Forskning och utveckling kategorier

Psykiskt utsatta ungdomar saknar stöd från vuxna

2008-04-29
Ungdomar som upplever emotionell utsatthet i sina familjer har svårt att hitta andra vuxna som de kan få stöd av, visar Carin Benjaminsons avhandling:- Jag menar inte att lärare ska bli socialarbetare, men de kan bli bättre på att utveckla relationer.
Forskning och utveckling kategorier

Läraryrket som ett nyckelhål till historien

2008-04-23
Sofia Persson har studerat hur läraryrket har utvecklats de senaste 200 åren, och säger att läraryrkets utveckling har varit oerhört tids- och samhällsbundet: - Läraryrket är som ett nyckelhål genom vilket du kan se samhällsutvecklingen mycket tydligt.
Forskning och utveckling kategorier

Hur nå lärande i miljö och hållbar utveckling?

2008-04-23
Forskaren Christel Perssons studie visar att man med fördel kan använda NO-undervisningen som utgångspunkt för att nå lärande i miljö och hållbar utveckling. Hon säger att lärandet inte ska fixeras till miljöproblem utan fokus bör ligga på olika lösningar
1142143144161