Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 151 av 156

Forskning och utveckling kategorier

Barn är också en del av segregationsprocessen

2006-10-18
Segregation är en process som barn är delaktiga i att skapa och återskapa, säger forskaren Katarina Gustafson. I sin avhandling har hon undersökt barns identitetsarbete: studien visar att stadsdelen är en viktig nyckel för att förstå både skola och barn.
Forskning och utveckling kategorier

Reformarbete blir sällan som det är tänkt...

2006-10-16
När skolan ska genomföra reformprocesser omtolkas de nationella intentionerna på mellannivå, både av kommuntjänstemän och av de verksamma i skolan. Därför menar forskaren Jan Håkansson att reformarbeten sällan blir som det är tänkt.
Forskning och utveckling kategorier

Rektor ges inte mandat att leda i verkligheten

2006-10-13
Helena Hallerström har undersökt de normer som styr rektorernas skolutvecklingsarbete. Hennes resultat visar att rektorerna leder utan att styra: den faktiska ledarrollen är otydlig och saknar strategi. Istället går det mesta ut på att bejaka lärarna.
Forskning och utveckling kategorier

Pedagogerna behöver ett yrkesetiskt språk

2006-10-02
Skolans pedagoger har i uppdrag att möta och behandla alla elever på ett likvärdigt sätt, men hur ser lärarna själva på detta uppdrag?Gunbritt Tornbergs avhandling visar att pedagogerna skapar en tydlig gemensam yrkesetik - men det saknas ett språk.
Forskning och utveckling kategorier

Entreprenörskap i skolan utformas lokalt

2006-09-22
Frågan om företagsamhet i skolan blir ständigt mer aktuell, säger forskaren Ron Mahieu. Hans studie visar att decentraliseringen har lett till att arbetet med företagsamhet sker på lokal nivå, i direkt samspel med aktörer på supranationell nivå (t ex EU).
Forskning och utveckling kategorier

Lokala betygskriterier underminerar rättvisa betyg

2006-09-13
1992 beslutades att Sveriges åttondeklassare skulle få betyg, och att kriterierna för denna bedömning skulle utformas av skolorna lokalt. Jörgen Tholin menar att resultatet är föga överraskande: grunden för skolornas betygsättning skiftar oerhört mycket.
1150151152156