Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Intervju"

Visar sida 152 av 152

Forskning och utveckling kategorier

Yrkeslivshistoriska berättelser om förändring

2006-03-29
Den kommunala vuxenutbildningen har präglats av reformer och förändringar sedan tillkomsten 1968. Ingrid Henning Loebs avhandling baseras på djupintervjuer med fyra lärare, för att med deras berättelser fånga förändringsarbetet ur ett bredare perspektiv.
Forskning och utveckling kategorier

Lärandet är bortkopplat från svenskämnet

2006-03-27
Svenskämnet i de tidiga skolåldrarna fokuserar för mycket på färdigheten på bekostnad av kunskapen, skriver Kerstin Bergöö i sin avhandling "Vilket svenskämne?". Svenskämnet i skolan har blivit synonymt med att lära sig läsa och skriva - när det borde vara så mycket mer.
Forskning och utveckling kategorier

Elevinflytandet får ny innebörd i skolans samtal

2006-03-06
Genom att lyssna på ett arbetslag har Mats Danell undersökt hur elevinflytandet konstrueras i samtalet. Han ser en institutionell paradox, där pedagogerna slits mellan läroplanens intentioner och skolans egen informella styrning. Konsekvensen blir att intentionerna tolkas om i samtalet, för att passa in i skolans verksamhet.
1151152