Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Källkritik"

Visar sida 10 av 10

Välj typ av innehåll inom kategori "Källkritik":

Forskning och utveckling kategorier

Ulrika Björkstén: Inget självständigt skapande utan hantverk

2018-06-15
Forskare i pedagogik vid universitetet i Uppsala har gjort en empirisk undersökning bland niondeklassare, för att försöka utröna om kritiskt tänkande är en helt egen övergripande kompetens som går att avgränsa från ämnesspecifika kunskaper. Både fakta och ämnesspecifika metoder är grundläggande för kritiskt tänkande, menar Vetenskapsradions Ulrika Björkstén.
Forskning och utveckling kategorier

Ulrika Björkstén: Även forskare måste finna sig i kritiska frågor

2018-06-11
Förhållandet mellan forskare och journalister, vetenskap och media är en central fråga för att demokratin ska fungera i vårt expertberoende samhälle. Efter förra veckans omdiskuterade intervju i Aktuellt med en forskare i nationalekonomi, om kostnaderna för svensk flyktinginvandring, har frågan blivit särskilt aktuell, menar Vetenskapsradions Ulrika Björkstén.
Forskning och utveckling kategorier

Mest klassiska nyheter i ungas flöden

2018-04-18
Unga stöter varje dag på nyheter i sina flöden som de bedömer som opålitliga och falska. Men tvärtemot vad många kanske trott läser och delar unga i första hand klassiska nyheter från etablerade medier. Det visar utvärderingen av forskningsprojektet Nyhetsvärderaren, som gjorts i samarbete med bland annat Uppsala universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Checklista för källkritik

2018-03-27
Att kunna kritiskt granska och värdera information är en förmåga som lyfts i kursplaner och ämnesplaner. Det är också en förmåga som krävs för att kunna hantera den informationsmängd vi möter. (pdf)
1910