Hur hanterar bibliotekarien sitt uppdrag att till exempel bidra till fri åsiktsbildning? Och vilken kompetens behöver folkbiblioteken för att hjälpa besökare att navigera i en digital verklighet? Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås lyfter stora samhällsfrågor på Bokmässan 2019.
Deepfake är det som skrämmer professor Åsa Wikforss mest. Som att skapa helt fejkade intervjuer. I kombination med den ökade skepsisen mot våra kunskapsinstitutioner.
I podden "Bakom Bokhyllan" medverkar Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet och nyligen invald som ledamot i Svenska akademien.
Det finns tillfällen då lärare kan behöva reagera omedelbart på oförutsedda händelser, till exempel terroristattacken på Drottninggatan i Stockholm. Denna vägledning ger praktiska förslag på hur du kan strukturera diskussion, vidareutbildning och ifrågasättande vid sådana händelser.
Medieforskarna Ester Pollack och Sigurd Allern tilldelas Kurslitteraturprisets hederspris 2019 för boken "Källkritik! Journalistik i lögnens tid" som släpps i augusti.
Den nya skrivelsen i ämnesplanen fick religionslärarna på Hvitfeldtska gymnasiet att fundera. ”I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att analysera texter och begrepp, kritiskt granska källor i digital och annan form, diskutera och argumentera”. Hur skulle man få till en kritisk granskning av digitala källor? Läs om hur lärarna samarbetat med skolbibliotekarierna kring ett lektionsupplägg som…
Artikeln fokuserar på gymnasieelevers förmåga till kritiskt förhållningssätt till opinionsbildande texter och på vad som behöver synliggöras i undervisningen för att eleverna ska kunna utveckla förmågan.
Kunskap blir inte mer tillgänglig bara för att det finns information på nätet. Elever behöver stöd i själva sökandet av information, visar Anne Sollis som forskat om hur studenter och gymnasieelever inom naturvetenskaplig utbildning hanterar digital information.
Students must be explicitly taught how to evaluate the trustworthiness of digital sites in order to successfully navigate their futures as citizens of the world.
Kunskap blir inte nödvändigtvis mer tillgänglig med ökande informationsmängd, något elever och studenter erfar när de använder internet för att lösa sina skoluppgifter. Att kunna navigera och kritiskt förhålla sig till innehåll som görs tillgängligt via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
I avhandlingen fokuserar Anne Solli på studenters och elevers resonerade om hur socio-vetenskapliga kontroverser är inbäddade i sociala, institutionella och materiella kontexter.