Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Källkritik"

Visar sida 9 av 10

Välj typ av innehåll inom kategori "Källkritik":

Forskning och utveckling kategorier

Att tänka kritiskt

2018-09-03
Det måste vara skolans huvuduppgift att på ett didaktiskt medvetet sätt lära eleverna och studenterna abstrakta fakta som de prövar och använder på konkreta händelser i omvärlden, skriver Peter Habbe.
Forskning och utveckling kategorier

Ulrika Björkstén: Inget självständigt skapande utan hantverk

2018-06-15
Forskare i pedagogik vid universitetet i Uppsala har gjort en empirisk undersökning bland niondeklassare, för att försöka utröna om kritiskt tänkande är en helt egen övergripande kompetens som går att avgränsa från ämnesspecifika kunskaper. Både fakta och ämnesspecifika metoder är grundläggande för kritiskt tänkande, menar Vetenskapsradions Ulrika Björkstén.
Forskning och utveckling kategorier

Ulrika Björkstén: Även forskare måste finna sig i kritiska frågor

2018-06-11
Förhållandet mellan forskare och journalister, vetenskap och media är en central fråga för att demokratin ska fungera i vårt expertberoende samhälle. Efter förra veckans omdiskuterade intervju i Aktuellt med en forskare i nationalekonomi, om kostnaderna för svensk flyktinginvandring, har frågan blivit särskilt aktuell, menar Vetenskapsradions Ulrika Björkstén.
18910