Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Kompetensutveckling och fortbildning"

Visar sida 1 av 11

Välj typ av innehåll inom kategori "Kompetensutveckling och fortbildning":

It’s about time! Teachers’ perspectives on supportive and hindering contextual conditions for implementing innovations in schools

11 februari
mplementation processes are significantly influenced by contextual conditions. To investigate which context factors are implicitly salient for teachers, we conducted interviews with N = 43 elementary school teachers who gave recommendations for designing effective teacher professional development for implementing a reading innovation into their school.( pdf)

Du måste veta vad du vill. Barn och frågan om samtycke i ett svenskt utbildningsprogram

11 februari
In this article, constructions of consent are analysed within a Swedish educational television series aimed at primary school pupils. Utilizing critical discourse analysis, two discourses within the program series are identified and examined: a juridical and a neoliberal discourse. (pdf)

Lärarpanelens favorit: Komplexa processer i lärares lärande

2024-12-18
Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar Peter Johannesson, vars avhandling har blivit utsedd till Lärarpanelens favorit.

Kristine Hultberg Ingridz: Vill vi verkligen ha ett samhälle där godkänt betyg i matematik är enda vägen till högre studier?

2024-05-16
Doktoranden Kristine Hultberg Ingridz reflekterar över vad det betyder att ett godkänt matematikbetyg är vägen till högre studier. Samhällets fixering vid matematikkunskaper gör att de som misslyckas inte får möjlighet att följa sina drömmar, menar hon.
1211