Since learning environments designed for knowledge construction promote self-regulated and self-directed learners, the current study attempts to assess to what extent do teachers’ perceptions of their school’s autonomy and satisfaction with school-based professional development (PD) processes foster 21st century oriented pedagogy.
In this study, a group of Australian high-school teachers completed an extensive teacher beliefs questionnaire, undertook the Visible Classroom program to record and document their use of high-leverage teaching practices and had their students complete a survey based on perceptions of effective teaching.
Vilka pedagogiska trender bör lärare vara sunt misstänksamma mot? Forskaren Anita Norlund varnar för en tydlig trend på senare år. "Absurt mycket fortbildning handlar om vad som händer inne i elevernas hjärnor och om neuropsykiatriska svagheter".
Kompetensutvecklingen som kommuner köper in till sina skolor är likriktad och rimmar inte med vad lärarna själva önskar sig. Det är ett av de viktigaste resultaten från det nyss avslutade projektet Fakturan, fortbildningen och forskningen.
Ämnet för Josefin Nilssons avhandling är högaktuellt idag. I avhandlingen får man en djupare förståelse för den komplexitet som präglar kompetensutveckling och lärares didaktiska förändringsprocesser, inte minst i relation till arbetet att stärka likvärdigheten för nyanlända elever.
Förskolerektorn Angelica Stäring i Kungsbacka har haft praktiknära forskningsprojekt på två av sina förskolor – båda med fokus på undervisning i teknik. Projekten har lett till professionsutveckling för pedagogerna och utveckling av verksamheterna. Kommunens lektorer har haft en viktig roll i att inspirera och stötta pedagogerna att ta steget.
Nästan alla lärare efterfrågar mer ämnesinriktad fortbildning – men väldigt få får det. I stället är det starkt fokus på elevernas värderingar, motivation, hälsa och uppförande.
"Det här är inget som går över utan det är en ny värld", säger universitetslektorn Helen Winzell. Men utvecklingen av artificiell intelligens är inte nödvändigtvis en katastrof. Helen Winzell kommer hålla en kurs om hur lärare kan använda sig av AI-verktyg.
En matris gör det enklare att planera fritidshemmets verksamhet utifrån elevgruppens behov. Det visar fyra fritidslärare på Vidingsjöskolan i Linköping i sin utvecklingsartikel.
Relationen mellan lärare och elever kan skava, särskilt när det gäller elever med npf. Kompetensutvecklingsinsatser om adhd, autism och relationer kan gör stor skillnad.