Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Kunskapsmätningar"

Visar sida 5 av 6

Välj typ av innehåll inom kategori "Kunskapsmätningar":

"Det centrala begreppet för skolans verksamhet bör vara barns intresse"

2019-01-31
Skolans starka fokus på lärande underminerar dess själva grund. Det leder till fokus på mätbara mål och instrumentalisering. Det centrala begreppet för skolans verksamhet bör istället vara barns intresse. Det är en konstruktiv drivkraft för deras väg in i samhället, skriver Morten Timmermann Korsgaard, lektor vid Malmö universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Vardagsanknuten matematikundervisning ger sämre resultat

2018-11-13
Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning. Att lägga tid på att eleverna lär sig saker utantill verkar leda till bättre inlärning, medan det däremot verkar vara ineffektivt att knyta matematiken…
Forskning och utveckling kategorier

Eva-Lotta Hultén: Så kan skolan stå emot den auktoritära vind som sveper över världen

2018-06-18
Katederundervisning, disciplin och krav lyfts flitigt fram i skoldebatten. Men elever är levande, kännande individer, med egna tankar och behov. Skolan behöver därför guida unga människor till att bli empatiska, solidariska medborgare, samtidigt som vi fokuserar på kunskaper, skriver Eva-Lotta Hultén i en artikel som tidigare publicerats på DN.se.
1456