Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Kursplaner"

Visar sida 3 av 4

Forskning och utveckling kategorier

Hård forskarkritik mot nya kursplaner

2020-05-12
Avkodning är A och O för att ett barn ska lära sig läsa, enligt evidensbaserad forskning. Men i Skolverkets förslag på nya kursplaner saknas skrivningar om den tidiga läsinlärningen. Fokus ligger på slutmålet; läsförståelse och förmågan att bearbeta texter. Förslaget har väckt stark kritik bland forskare. Här presenterar vi några av de rösterna.
Forskning och utveckling kategorier

Tydligare andraspråksperspektiv i Skolverkets kursplaneförslag

2019-12-19
Nu har Skolverket lämnat över förslag på reviderade kursplaner för grundskolan. Nationellt centrum för svenska som andraspråk konstaterar att skillnaderna mellan kursplanerna ökar och att det viktiga andraspråksperspektivet i högre grad skrivs fram i kursplanen i svenska som andraspråk.
Forskning och utveckling kategorier

Malin Tväråna: Att reducera ämnet samhällskunskap till ‘kunskaper om’ fråntar ämnet dess mening

2019-10-21
Skolverkets förslag till ny kursplan för samhällskunskapsämnet i grundskolan har tappat fokus på ämnets kärna: kritiskt granskande analys av samhällsfrågor och samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga metoder och begrepp. Det är olyckligt, skriver Malin Tväråna, gymnasielärare och doktorand i de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik..