Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarbrist"

Visar sida 1 av 2

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarbrist":

Forskning och utveckling kategorier

Why do people choose to enter and exit the teaching profession? An interdisciplinary quantitative synthesis

12 november
Many nations experience recurring shortages of teachers in particular subjects, prompting concerns that pupils' education is suffering as a result. Researchers have responded by generating a sizable literature on the reasons for which people enter and exit the teaching profession. This paper provides a conceptual synthesis, distilling what we know into a single interdisciplinary model…
Forskning och utveckling kategorier

Dags att byta perspektiv om lärarbristen

5 augusti
Bristen på behöriga lärare har det senaste decenniet varit ett allvarligt samhällsproblem. Orsakerna till den uppkomna bristsituationen beskrivs på olika sätt beroende på avsändare. Den här artikeln har, med utgångspunkt i Arbetskraftsbarometern under de senaste 50 åren, granskat kontinuitet och variationer vad avser tillgång och brist på lärare i F-6, samt troliga samband mellan olika…
Forskning och utveckling kategorier

Tre frågor om: Vad säger forskaren om lärarbristen?

2024-10-11
Lärarbristen är allvarlig och därför ska nu forskare på både Mittuniversitetet och två lärosäten i Norge försöka hitta lösningar på problemet. "Det börjar bli bråttom att hitta lösningar, men att utbilda morgondagens lärare är en fråga som sträcker sig bortom statistik och siffror", säger Lena Boström, professor i pedagogik.

Den psykosociala arbetsmiljön påverkar lärares vilja att stanna i yrket

2024-09-24
Den viktigaste friskfaktorn för att lärare ska arbeta kvar är en god arbetsmiljö, visar en ny avhandling. "Effekten av ett bra arbetsmiljöarbete på skolan kan bidra till att man lättare kan behålla lärare eller kanske till och med attrahera lärare", säger forskaren Jeffrey Casely-Hayford.