Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarpanelens favorit"

Visar sida 1 av 23

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarpanelens favorit":

Skickliga lärare – en kompensatorisk faktor

Idag 12:48
Lärarens undervisningskvalitet kan kompensera för negativa faktorer som svag socioekonomisk bakgrund. Det visar Lena Asps avhandling om sambanden mellan undervisningskvalitet, elevers självförtroende och matematikprestationer. Nu har den valts till Lärarpanelens favorit.

Lärarpanelens favorit: Säkrare bedömning vid grupparbeten

10 november
Att urskilja elevers individuella kunskaper utifrån grupparbeten är en utmaning för lärare. I sin forskning har Johan Forsell utvecklat en modell för ett säkrare bedömningsunderlag vid grupparbeten i skolan. Nu har hans avhandling valts till Lärarpanelens favorit.

Lärarpanelens favorit: Motiverande samtal kan stärka lärares självtillit

30 september
Många lärare känner sig inte tillräckligt förberedda inför det relationella arbetet i skolan. Utbildning i Motiverande samtal (MI) kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det konstaterar Martina Jordan i sin avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Martina Jordan. Foto Jeanette Dahlström

Motiverande samtal stärker lärares självtillit

23 september
Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Does teaching quality matter for student learning outcomes? A student perspective of a mathematics classroom

6 augusti
Lärarens pedagogiska ledarskapsförmåga spelar en avgörande roll för elevers lärande. Ett lugnt, positivt och förtroendefullt klassrumsklimat är en grundförutsättning, konstaterar Lena Asp i sin avhandling.

Lärarpanelens favorit: Så kan skrivande bli meningsfullt för elever

4 april
Elever upplever att det är meningsfullt att skriva om de får skriva texter som fyller en social funktion. Men om texterna bara ska läsas av en lärare eller om det ställs krav på eleverna som de inte kan hantera, kan de i stället känna en motvilja mot skrivande, konstaterar Magnus Jansson i sin avhandling.
1223