Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarpanelens favorit"

Visar sida 12 av 23

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarpanelens favorit":

Forskning och utveckling kategorier

Låt leken spela större roll

2016-02-09
Hur kan leken främjas i en skola som premierar mätbarhet? Det frågade sig Eva Kane när hon arbetade som fritids­pedagog – en frågeställning som hon sedan tog med sig in i forskningen. Nu har Skolportens lärarpanel utsett avhandlingen till Skolportens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

Icke-troende norm styr ämnet religionskunskap

2015-12-15
Sättet att tala om religion och livsåskådning i ämnet religionskunskap utgår från en stark icke-troende norm. Att vara religiös är något som ”man var förr” men att ”vi nu vet bättre”. Detta sker samtidigt som det sitter troende elever i klassrummet. Resultatet är att dessa elever ofta blir väldigt tysta, visar Karin Kittelmann Flenser i sin studie.
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt med lek på fritids

2015-11-30
I Sverige är det vanligt att leken på fritidshem fokuserar på lärande och att utveckla sin sociala kompetens. En konsekvens av det är att miljön och materialet ofta är tillrättalagt för att främja den lek som man uppfattar leder till det lärande man strävar efter, visar Eva Kane i sin avhandling.

Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden

2015-11-23
Det övergripande syftet med Karin Kittelmann Flensners studie är att ta reda på hur religionskunskapsämnet formas i praktiken i samspel mellan ämnesinnehåll, lärare och elever, hur diskussionerna går under lektionerna och hur elever förhåller sig till religionskunskapsämnets innehåll.
111121323