Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 1 av 113

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Forskning och utveckling kategorier

De slår hål på myterna – med vetenskap för lärare

Igår 15:54
När Riksrevisionen sågade de svenska skolmyndigheternas stödmaterial till lärare som vetenskapligt bristfälligt, pekade de också ut en riktning framåt: Engelska Education Endowment Foundation (EEF) – en offentligt finansierad stiftelse som publicerar färgglada verktygslådor tillverkade av all tillgänglig kunskap, gratis för skolor och lärare att ta del av.

The multiple societal roles of teachers in England: Accountability, pedagogy and safety

27 november
Different educational systems, especially in highly accountable and so-called soft accountability systems place varying expectations on teachers. This study examines how different approaches to school accountability shape perceived roles and responsibilities by teachers. The study was conducted using the discursive dislocation method whereby four English and four Finnish teachers observed each other’s work in authentic…

Lärarens mående sätter tonen för klassens engagemang

25 november
Hur läraren mår påverkar inte bara hen själv utan även hela klassens välbefinnande. Forskare vid Åbo Akademi har undersökt hur elevernas engagemang, utmattning och cynism påverkas av lärarens arbetsrelaterade välbefinnande, och resultaten visar att en cynisk lärarattityd kan minska hela klassens engagemang.
12113