Peter Johannesson, gymnasielärare och forskare vid Göteborgs universitet, har fått sin avhandling utsedd till Lärarpanelens favorit. Hans forskning betonar vikten av att lärare får vara med att bestämma innehållet i sin kompetensutveckling för att göra lärandet meningsfullt.
Att granska sig själv kan vara tufft – man agerar inte alltid som man tror. Det säger Carolina Josephsson, förskollärare, utvecklingspedagog och VFU-ledare i Halmstads kommun, som deltagit i ett ULF-projekt om VFU.
Artikkelen handler om barnehagelæreres visjoner og erfaringer i rollen som pedagogiske ledere. Den er basert på en intervjustudie med tolv nyutdannede barnehagelærere fra arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). Tre fokusgruppeintervju ble gjennomført på studentenes siste studiedag, og ett oppfølgingsintervju etter at de hadde arbeidet i halvannet år som pedagogiske ledere.
Lia Bahizi har bland annat undersökt hur en helhetlig förståelse av värdighet gestaltas i utbildningsrelationer mellan barn och vuxna i formella utbildningskontexter.
Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar Peter Johannesson, vars avhandling har blivit utsedd till Lärarpanelens favorit.
Sofia Boo vill med sin avhandling bidra med kunskap om hur lärare, speciallärare och specialpedagoger arbetar med anpassningar i relation till skolors olika förutsättningar.
Förskolan bör skapa förutsättningar för personalen att bemöta både föräldrar och barn på ett inkännande sätt under barnets introduktion, snarare än att följa en strikt introduktionsmodell. Det föreslår Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Det är viktigt att lärare själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan lärarna utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen. Det visar Peter Johannessons avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.