Den här praktikutvecklande interventionsstudien har genomförts inom ramen för den av regeringen initierade försöksverksamheten Utbildning, Lärande, Forskning (ULF), som samordnas av Karlstads universitet tillsammans med Göteborgs universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet. (pdf)
Elever skriver inlämningsuppgifter åt varandra och byter datorer bakom lärarens rygg. "Deras sätt att använda digital teknik och mobiltelefoner gör det svårare för lärarna att bedöma hur de klarar skolan," säger Charlotta Rönn vid Mittuniversitetet.
Teamwork is a key part of almost any person’s working life. At its best, teamwork embodies a good team spirit and increases employee well-being, but at its worst, a team is characterized by mistrust or competition between members where action and development is not possible. In this study we explored what types of emotions early childhood education professionals experience during teamwork.
Skolan har utvecklats åt ett alltmer mekaniskt arbetssätt, vilket bidragit till minskat professionellt utrymme, fallande resultat och minskad arbetsglädje, skriver Rolf Ekelund, tidigare ordförande i Föreningen Svenska Läromedel.
Varför värderar vi inte vetenskapen högre i förskolan? Och vi som knappt har tid att sköta dokumentationen, när ska vi hinna förkovra oss i den senaste forskningen? (webb-radio)
Connections and trust between teachers and students are dependent upon two-way communication, writes Kelly Owen, a veteran teacher and literacy interventionist who works with middle-schoolers.
Mer diskussion under lärarutbildningen om bedömning och betygssättning i engelskämnet kan stärka studenterna och skapa en mer jämlik bedömning. Det visar Anna-Marie Csöreghs avhandling i ämnet.
Hvordan kommer du igennem skoledagen på trods af lærermangel, inklusionsudfordringer og målkrav? Forskere har undersøgt, hvad der er vigtigt for den enkelte lærers motivation.
Vi fick kämpa för att få gemensam tid att samarbeta, men efter hand såg andra ämneslärare vinsterna vi gjorde och sakta men säkert insåg även våra rektorer vikten av att vika mötestid till ämneslagsarbetet. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Eleverna ser fler möjligheter men också farhågor med digitala verktyg jämfört med lärare. Det visar Tiina Leino Lindell som i sin avhandling undersökt skolans digitalisering och dess utmaningar.