Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 17 av 113

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Forskning och utveckling kategorier

Ömtåliga mosaiker en förändrad syn på lärarblivande och forskningskommunikation

2024-12-17
I en ny avhandling i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande presenterar Mona Tynkkinen vid Högskolan Väst nya perspektiv på hur lärarrollen formas i ett dynamiskt samspel med omgivningen. Dessutom utmanar hon på ett spännande sätt den traditionella akademiska formen för hur en avhandling kan presenteras.

Forskningsutblick: Två olika berättelser? Föräldrars och lärares syn på barns behov av stöd i skolan

2024-11-26
Syftet med studien var att undersöka i vilken grad lärare och föräldrar och vårdnadshavare har en samsyn då det gäller barns behov av stöd i skolan. Ett enkätmaterial där lärare och föräldrar hade besvarat frågor om 476 barns behov av stöd analyserades. Resultatet visade att det finns stora brister i samsynen.
1161718113