Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 19 av 113

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Stora skillnader i blivande grundlärares kunskaper om bråk

2024-10-14
Skillnaderna mellan lärarstudenters förståelse av bråk efter att de har gått igenom lärarutbildningen är stora, visar Anne Tossavainens avhandling. "Det var också överraskande, och oroande, att studenterna inte kunde upptäcka vissa helt orimliga svar som de gav till sina lösningar", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

”Lagarbete och kollegialt lärande viktigt för skolutveckling” 

2024-10-10
Hur kan lärare med stöd av forskning utveckla sin yrkesskicklighet? Ett svar på det kan vara ett systematiskt och utvecklat kollegialt lärande, menar forskarna Daniel Sundberg och Jan Håkansson. Tillsammans med skoldebattören Per Kornhall diskuterade de detta på ett seminarium på bokmässan i Göteborg.
Forskning och utveckling kategorier

Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”

2024-10-09
Nobel Prize Teacher Summit samlade lärare från över trettio länder i Stockholm. Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats. Vi Lärare frågade några av deltagarna om vad de kommer att ta med sig till sin egen undervisning.

”Jag ville testa på att plugga på universitetet… och så ville jag få jobba med barn”

2024-09-30
This study examines 11 students enrolled in a teacher program specializing in school-age educare (grundlärare i fritidshem). School-age educare students exhibit a notable gender balance and many come from low-level educational and/or migrant backgrounds, leading to an exploration into the (re)production of class and gender dynamics.
Forskning och utveckling kategorier

Swedish teacher conceptions of assessment: a focus on improving outcomes

2024-09-30
The Teachers Conceptions of Assessment (TCoA) inventory was an early and influential measure of teacher assessment conceptions, but replication studies have shown that the model may be affected by policy and practice context. In the present study, a Swedish adaptation of the TCoA was administered twice, 18 months apart.

Tekniken förändrade undervisningen under pandemin

2024-09-24
I sin avhandling har Sara Mörtsell undersökt vad som hände med undervisningen i skolan när pandemin slog till. Resultaten visar att förmågan att hantera oförutsägbara händelser är en viktig kompetens som behövs vid sidan av "digital kompetens", konstaterar hon.
1181920113