Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 26 av 113

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Lärarstudenters förutsättningar att utveckla yrkesspecifika kunskaper

2024-01-31
This study aims to investigate how the courses in didactics of mathematics in preschool and primary teacher education create conditions for preservice teachers to develop professional knowledge in an interactive learning process that integrates the knowledge domains of mathematical subject knowledge and pedagogical mathematical knowledge.

Assessing the assessment: exploring Norwegian primary education teachers’ perceptions of national accountability testing

2024-01-31
Since the beginning of the new millennium, the Norwegian education system has shown a growing inclination towards performance-based management. This mixed-methods study aims to gain a deeper understanding of Norwegian primary school teachers’ perceptions of the implementation and application of the National Quality Assessment System.
Forskning och utveckling kategorier

Nyanlända elever med kort skolbakgrund osynliggörs i skolan

2024-01-31
Nyanlända elever i 12–15-årsåldern med kort skolbakgrund är en utmaning för skolan. Lärarna tenderar att bortse från deras begränsade utbildningsbakgrund och de osynliggörs inom den bredare kategorin nyanlända elever, vilket leder till att de inte alltid får den hjälp de behöver. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Fritidshemmets fysiska lärmiljöer. Förutsättningar för och planering av inomhusmiljöer för varierade handlingserbjudanden

2024-01-09
I denna studie ligger fokus på svenska fritidshems fysiska lärmiljöer och hur fritidshemslärare beskriver att de arbetar med att utforma och utveckla fritidshemmets miljö och i förlängningen vilka handlingserbjudanden detta kan möjliggöra för eleverna. Studien bygger på samtalspromenader med fritidshemslärare där de olika miljöerna filmats och där lärarna beskrivit sina intentioner med utformningen av dessa. 

“We are peasants”: Exploring Place, Identity and the Political Role of Educators With the Zapatistas of Mexico and Norwegian Early Childhood Educators

2024-01-09
This article explores the significance of peasant culture for sustainability education, the political engagement of the educator with sustainability and the understanding of herself as a political agent of change. 
1252627113