Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 3 av 113

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Specialpedagoger skapar handlingsutrymme i en snårig vardag

28 oktober
Specialpedagoger på gymnasiet lägger mycket kraft på att skapa handlingsutrymme i en ofta otydlig yrkesroll. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet. Relationen till lärare, elever och vårdnadshavare är avgörande för att få uppdraget att fungera, och många specialpedagoger agerar utifrån en stark yrkesetik och tro på inkludering.

Ny ph.d. bekræfter: De dygtigste lærere underviser i de socioøkonomisk stærke områder

24 oktober
I sin ph.d.-afhandling bekræfter Rasmus Henriksen Klokker, at de danske grundskoler i høj grad er præget af såkaldt ‘lærersortering’, hvor lærere med høje karakterer fra læreruddannelsen i høj grad underviser på skoler i socioøkonomisk stærke områder.

Schooling for profit: Long-run effects of private providers in public education

23 oktober
Since the 1990s, privately managed schools have expanded dramatically—drivenentirely by for-profit providers—and now enroll nearly half of urban high school students.Unlike in many other settings, there are no schools operating outside of the public system: allschools rely on equal public funding, cannot charge top-up fees, and are subject to the sameregulation. Using a combination of…
Forskning och utveckling kategorier

Digitaliseringens dubbla ansikte - specialpedagogens roll i förändring

20 oktober
Digitaliseringen har förändrat många yrken och skolans specialpedagogiska arbete är inget undantag. Trots att den svenska skolan digitaliserats i över 50 år saknas det fortfarande studier på hur digitalisering påverkat specialpedagoger och speciallärare i deras arbete. Nu presenteras en ny studie vid Umeå universitet som bidrar till att fylla kunskapsluckan och visar på flera sidor…

SENCOs’ agency in Swedish upper secondary schools. A lifeworld phenomenological study of how special educational needs coordinators navigate and manage their everyday worklife

20 oktober
Specialpedagoger agerar i ett brett sammanhang med både skolpersonal och personer utanför skolan, exempelvis vårdnadshavare, barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och socialtjänsten. Specialpedagogerna ägnar samtidigt mycket tid åt att förklara, försvara och avgränsa yrkesrollen, visar Jonas Udds avhandling om specialpedagoger i gymnasieskolan.

Nya undervisningsstrategier ökar kontakt mellan elever i anpassad skola 

14 oktober
Nya undervisningsstrategier och tydlig rollfördelning ökade kommunikationen mellan elever i anpassad skola. Det visar Reiko Salinen och Åsa Kenttä i sin utvecklingsartikel. Utvecklingsartikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Kunskapsuppdraget i anpassad skola.