Lærere har plikt til å gripe inn for å hindre at en elev skader seg selv eller andre. Her er noen tips til hva som er lurt å tenke på og en huskeliste for voldsutsatte lærere.
Digitaliseringen i skolan innebär att lärare förväntas anta fler roller än den traditionella expertrollen. Det konstaterar Johan Sandén som undersökt hur digitaliseringen påverkat lärares arbete.
This study chrono-logically investigates teachers’ professional knowledge in relation to the digitally ‘boosted’ educational landscape caused by the Covid-19-pandemic.
This study identifies the various functions of open questions in whole-class teaching in language arts classrooms in primary school, and it explores how these questions may work as a mediating tool.
Hur beskriver yrkeslärarna att de gör för att skapa kontinuitet mellan de skolförlagda delarna av utbildningen och elevernas apl? Det är en av frågorna som Åsa Mårtensson undersöker i sin avhandling.
Educational technology companies should be hiring teachers or former teachers to help develop and enhance their products, Jason Carroll of Texthelp asserts. Their insights can address edtech's much-needed elements of specific needs, usage impact and workflow effect, Carroll explains.
Vad händer när lärare bedriver undervisning i sociala medier, som till exempel Instagram och Tiktok? Det ska forskare vid Göteborgs och Karlstads universitet undersöka i ett nytt projekt.
Lärare vill utveckla elevernas läsande, väcka deras läslust och arbeta mer kreativt. Men trycket utifrån leder till en undervisning som fokuserar på kunskapsmätning och bedömning, visar Maria Larsson i sin avhandling.
Anna Ehrlin, Ulrika Jepson Wigg har utforskat vad lärare väljer att utveckla i övergångar mellan förberedelseklass och ordinarie klass för nyanlända elever, när dessa rutiner ska formuleras i mottagandeplaner.