The coronavirus pandemic has increased stress and burnout for educators, but corporate wellness performance coaches Lauren Hodges and Phil Burton say a program they facilitated for teachers, education leaders and superintendents in California led to a 31% increase in self-perceived quality of life. In this blog post, they share insights into how educators can build…
För att lärare ska kunna utföra sitt arbete behövs förutsättningar. Som en häftapparat när man behöver den. Anne-Marie Körling ger en bild från skolans vardag som berättar om lärares faktiska förutsättningar.
Föräldrars syn på relationen med skolan påverkas av fyra komponenter: utbildningsnivå, kulturell bakgrund, familjedynamik och barnens skolsituation. Det visar Maria Mersini Pananakis avhandling om relationen mellan föräldrar och lärare i grundskolan.
Efter sex år på Göteborgs universitet är Catarina Player-Koro tillbaka där allt startade. Med kunskaper och nya perspektiv kring betydelsen av strukturer kring forskarmiljön och dess påverkan på grundutbildningen, återvänder hon till Högskolan i Borås. Nu i rollen som professor i pedagogiskt arbete inriktning digitalisering.
Många lärare kämpar med att få till en lugn klassrumsmiljö. Marcus Samuelsson vid Linköpings universitet medverkar i en rapport om hur lärare kan arbeta för att upprätthålla studieron i klassrummet. Rapporten är framtagen på uppdrag av Skolforskningsinstitutet.
Genom att formulera och hitta lösningar på sina egna problem kan lärare bidra till sin egen kunskapsutveckling. Det är resultatet av det nyss avslutade forskningsprojektet Lärares praktik och profession.
As a researcher who studies teacher reform initiatives around the world, I have seen very few reforms do what they were designed to do, which is to improve the quality of teachers’ work and their professional standing, writes Gerald K. LeTendre, Professor of Educational Administration, Penn State.
Johan Sandén har i sin avhandling utforskat hur lärares arbete påverkas av olika slags digitaliseringar, exempelvis sociala medier, digitala läromedel och digitalisering som styrmedel på organisatorisk och politisk nivå.
Maria Larsson vill med sin avhandling bidra med kunskap om vilka didaktiska utmaningar svensklärare på gymnasiet ställs inför när de ska välja innehåll till läsundervisningen.