Våra systematiska översikter riktar sig i första hand till lärare och förskollärare. Men de som arbetar med att stödja lärare, hur använder de översikterna i sitt arbete?
De flesta elever tycker att fysisk beröring från läraren är okomplicerat och helt naturligt i ämnet idrott och hälsa. Men det finns kulturella skillnader, visar Annica Caldeborg som med sitt elevperspektiv fyller en kunskapslucka i forskningen.
Der har de seneste år været stigende fokus på, hvordan lærerne anvender data. Nyt forskningsprojekt skal undersøge, hvordan måden, data vises på i digitale læremidler, påvirker lærernes praksis.
Med en introduktionsperiod får nyanställda lärare och förskollärare en bra start i yrket − och stannar kvar. Vi vägleder hur huvudmannen och rektorn kan organisera introduktionsperioden.
Redan vid sekelskiftet 1900 fanns det kvinnliga småskole- och folkskollärare som vikarierade efter att de bildat familj. Emil Marklund slår med sin forskning hål på bilden av bilden av kvinnliga lärare som ensam, barnlös och gammal.
In a digital society threatened by various disruptions such as the COVID-19 pandemic, lifelong learning attitudes have become even more crucial in fostering the resilience and adaptation of youngsters., writes Andreas Schleicher, OECD.
In less than 20 minutes each, these six TEDx Talks explore topics like chronic exhaustion, cultural identity, and emotional intelligence, among others.
Sandeep Acharya answered when his teachers and classmates called him Sand-eep, even Sandy, for 12 years before he decided he couldn’t take it any longer: “Junior year of high school, I walked up to the blackboard in every one of my classes and drew a circle with lines radiating from the center. ‘Sun-deep,’ I said in…
Vetenskapsrådet har beviljat nära 40 miljoner kronor till ett projekt som leds från Lunds universitet som handlar om samverkan mellan skola och akademi. Målsättningen är att överbrygga glappet mellan den erfarenhetsbaserade verksamheten ute i skolor och akademisk forskning inom utbildningsvetenskap och lärarutbildningen.
Innehållet i guideboken är uppdelat i tre större avsnitt. Det första handlar om din roll i klassrummet och belyser ledarskapet, lektionsstruktur, förberedelser och bedömning, anpassningar, terminsstart och att skapa relationer. I avsnitt två ligger fokus på din lärarroll utanför klassrummet.
Hur kan en forskarskola för språklärare se ut? I en ny antologi delar tio lärare med sig av sin forskning om lärande, undervisning och bedömning av språk. Alla har de deltagit i en nationell forskarskola i de främmande språkens didaktik, FRAM.