For many elementary school teachers, teaching students how to read is a central part of the job. But the majority of states don’t evaluate whether prospective teachers have the knowledge they’ll need to teach reading effectively before granting them certification, according to a new analysis from the National Council on Teacher Quality.
Lärare som utvecklar goda relationer till sina elever lyckas bättre i undervisningen, säger professor Jonas Aspelin, författare till boken ”Lärares relationskompetens”. Och de lärare som inte jobbar med relationerna – de får problem.
Många av de extra anpassningar som görs i skolan är generella och ingenting annat än en förenkling, förtunning och reducering av undervisningens innehåll, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Det var de enskilda lärarna och skolorna som fick ta ansvar för att skolorna skulle kunna hålla öppet när coronapandemin slog till. Samtidigt blev det tydligt att skolan inte bara är en plats för undervisning utan att den fyller en vital och viktig social funktion i samhället.
Keeping schools open was an active strategy in Sweden to meet the threats of the COVID-19 pandemic. In this article we analyze how a collection of welfare state agents with different tasks, resources and interests in interaction formed an assemblage in their responses to the pandemic and how education thereby became part of a strategy…
Det var de enskilda lärarna och skolorna som i praktiken fick ta ansvaret för att skolorna skulle kunna hålla öppet när coronapandemin slog till. Samtidigt synliggjordes skolans vitala funktion för hela samhället. Det visar en genomgång av hur det gick till när Sverige höll skolorna öppna under pandemins inledande månader.
Vilka är de existerande bilderna av den önskade matematikläraren i lärarutbildningens olika arenor? Det är en av frågorna som Lisa Österling undersöker i sin avhandling.
Lärares ledarskap är en nyckelfaktor för en framgångsrik undervisning. Men hur undviker man de vanligaste fallgroparna? Matts Dahlkwist, expert på frågor om lärarledarskap, ger sina bästa råd.
As educators approach the one-year mark in pandemic-related school changes, many are experiencing high levels of traumatic stress, assert Christy Tirrell-Corbin, Center for Early Childhood Education and Intervention at the University of Maryland, and Carlomagno Panlilio, Department of Educational Psychology at Penn State University. In this commentary, they suggest short-term solutions, such as focusing on…
Forskning visar att en positiv, stödjande relation mellan lärare och elev är väsentlig för elevers utveckling och lärande. I en intervjustudie, genomförd av tre forskare vid Högskolan Kristianstad, undersöks hur specialpedagoger och speciallärare uppfattar relationer och relationskompetens i arbetet med elever i svårigheter.
Att skapa kollegiala utvecklande ämnesdidaktiska samtal är komplext och kräver både tid, kunskap och helst erfarna samtalsledare, konstaterar Marlene Sjöberg som forskat i ämnet.