Lärare i både grundsärskolan och grundskolan har svårt att bedöma kunskapsnivån hos elever med lindrig funktionsnedsättning. Anna-Lena Anderssons forskning visar också att föräldrar till de här eleverna upplever brist på stöd i övergången mellan grundskola och grundsärskola.
Den sociala närvaron och den mänskliga kontakten mellan lärare och elever är avgörande för att undervisningen ska fungera. En viktig del är att läraren använder kroppen och sina rörelser för att fånga in hela klassrummet och alla elever. En annan del handlar om att med hjälp av olika dramaturgiska grepp väcka elevernas intresse och engagemang.
Educators who have felt their joy for teaching wane as the pandemic has worn on can reclaim their bold passion for their work, Apex Learning Chief Academic Officer Jean Sharp writes. In this blog post, Sharp writes that reexamining shared experiences, reflecting on life-changing moments and recommitting to a common mission can help rekindle this…
Lärare har olika uppfattningar om flerspråkighet och hanterar därmed flerspråkiga elever på olika sätt. Adrian Lundberg har undersökt svenska och schweiziska lärares subjektiva uppfattningar om begreppet flerspråkighet.
Pandemin slår hårt mot våra elevers utbildning. Distansundervisningen är, så som den är utformad, nöd-undervisning, och skolans verksamhet är satt under extrem press. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Författaren och föreläsaren Helén Vedlé har skrivit boken "Hållbart lärarliv" och ger i detta samtal med Anna Granlund konkreta verktyg för hur man kan skapa ett hållbart lärarliv, minska stressen och få bättre struktur i sin vardag. (webb-tv)
Ordning och studiero är centralt, men läraren är den enskilt viktigaste faktorn för elevers lärande i klassrummet. Läraren och ledarskapsföreläsaren Jonas Nilsson har tillsammans med forskaren Martin Karlberg skrivit boken "Handbok i klassrumsledarskap". Här delar de med sig av de verktyg som krävs för att vara en god ledare i klassrummet.
Reformen kring lärarlegitimationen är ett resultat av en aktiv lärarkår som målmedvetet arbetat med professionsutveckling. Det konstaterar Charlotte Baltzer som forskat om hur de fackliga lärarförbunden drivit professionsfrågor.
Många lärare kämpar med återkommande röstproblem. Tove Ekelund, lärare och logoped, ger sina bästa tips på hur du som lärare vårdar din röst och gör den mer hållbar.