The wellbeing and mental health of teachers in England is similar to those in other professions and teachers are less likely to report feelings of ‘low self-worth’, according to new research from academics at the UCL Institute of Education.
Att vilja, våga och ifrågasätta är grundläggande förutsättningar för utveckling. Det här formaliseras i skollagens skrivning om att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. I en ny kunskapsöversikt lyfter Skolverket fram aktuell kunskap om vad skollagskrivningen innebär och hur man kan arbeta.
Hur ska det egentligen gå till när skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Läs ett utdrag ur temat i nya numret av Skolportens magasin.
Elisabeth Erikssons avhandling bidrar med beskrivningar och kunskap om den återkoppling som kommuniceras i interaktionen mellan lärare och elever på lågstadiet.
Universitet och lärosäten spelar en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Det menar redaktörerna bakom en ny antologi från Örebro universitet.
Skrantaskolan har utformat en modell för att undvika oordning på lektionerna. SO-läraren Jan Zmorzynski, NO-läraren Emma Klevskog och språkläraren Nina Wilder menar att det gemensamma arbetssättet stärker elevernas studiero och förenklar lärarnas vardag.
Chronicling the school year in an online portfolio is a solo form of professional development for educators to track accomplishments and it allows for later reflection. Education consultant Monica Burns recommends that educators spend just a few minutes each week to document activities and resources used in class, photos taken and a few sentences of…
When the world feels upside-down, it might seem counterintuitive to turn inward to create change. But that's exactly what meditation teacher Sharon Salzberg says we should do.