Anna Ehrlin och Ulrika Jepson Wigg har i sin artikel studerat lärares erfarenheter av att arbeta på en skola som under en termin fick en stor grupp nyanlända elever. Den vetenskapliga artikeln har publicerats inom ramen för Ifous FoU-program Nyanlända elevers lärande.
Investeringar i utrustning och teknik i all ära, men det är läraren som spelar huvudrollen i skolans digitalisering, menar Björn Kindenberg, SO-lärare och doktorand i ämnesdidaktik.
Man skapar inte en fungerande arbetsmiljö i skolan genom bestraffning, skriver lärarstudenten Ronja Koman, som har egna erfarenheter av att skolpersonal använde cayennepeppar och tabasco på tungan, som bestraffning mot svordomar. Istället krävs att lärare och elever bemöter varandra på ett respektfullt sätt.
Nyligen lanserade Högskolan i Borås sin första pedagogiska tidskrift: Journal of Praxis in Higher Education (JPHE). Tidskriften tar upp frågor som behandlar nya utmaningar i högre utbildning, för samhälle och nytta, men också för lärarutbildning och lärarprofession ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
Hur förstår och beskriver lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 förutsättningarna för samverkan? Detta är utgångspunkten för Lina Lagos och Helene Elvstrands artikel som bygger på ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt om samverkan i skolans tidiga år.
Det talas mycket om skolans vetenskapliga grund, evidensbaserad undervisning och beprövad erfarenhet. Pål Christensson påminner oss om att undervisning också är en konst.
Gymnasieläraren Tove, som undervisar i sociologi och svenska, har just bytt skola. På hennes förra skola råkade hon ut för en mycket påstridig förälder som ifrågasatte både Toves undervisning och hennes bedömningar inför betygsättningen. Föräldern ville även att hon skulle använda undantagsparagrafen för hennes barn, trots att Toves bedömning varit en annan. Förra gången fick…
Teachers can take a step back, talk less and serve as facilitators to help students take more control of their own learning, according to Shannon McGrath, a K-8 instructional coach. In this blog post, McGrath shares strategies, including asking a student to time mini-lessons that are eight- to 10-minutes and using video in instruction.
Teachers emotionally support our kids -- but who's supporting teachers? In this eye-opening talk, educator Sydney Jensen explores how teachers are at risk of "secondary trauma" -- the idea that they absorb the emotional weight of their students' experiences -- and shows how schools can get creative in supporting everyone's mental health and wellness. (webb-tv)
Amra Dzindo har varit lärare i mer än 20 år. Den som lärde henne hur hon skulle vara på sitt arbete var ingen mindre än hennes egen son. "Jag började jobba med mig själv, säger hon om hur hon utvecklade sitt ledarskap", säger hon.