Många lärare är frustrerade över att de inte kan genomföra den undervisning som de har intentioner om att genomföra. Det konstaterar Lena Eckerholm som forskat om lärares undervisning i läsförståelse i årskurs 4–6.
Det var för att skapa nytta för skolan och förskolan som lärarpanelen fick sitt uppdrag för drygt 10 år sedan. "Skolportens lärarpanel vidgar vyerna inom skolforskningen", säger Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, om lärarpanelens betydelse.
For many teachers, working with students is more than a full-time job. Here are three educators coming up with innovative solutions to the classroom challenges they face.
In his series of articles on how psychology research can inform teaching, Bradley Busch picks an academic study and makes sense of it for the classroom. This time: student evaluation of learning.
Writing for themselves and for an audience can help educators spread their voice, asserts language arts teacher Andrea Marshbank. In this blog post, she highlights the benefits of writing and websites where educators can submit articles for publication.
Teachers should strike the right balance and tone when talking in class, according to Neil Mercer, emeritus professor of education at the University of Cambridge in England. In this podcast, he discusses the research behind talk in the classroom and offers strategies to improve the spoken language skills of teachers and students.
Göra skillnad. Bidra till goda skolupplevelser. Ha ett meningsfullt jobb. Det är några av drivkrafterna för framtidens lärare, visar en studie gjord bland 250 lärarstudenter.
Elinor Schad har undersökt vilka arbetsrelaterade hälsoproblem som grundskollärare upplever. Resultaten visar att en tredjedel av lärarna i studien känner att de inte får tillräckligt med vila mellan arbetsdagarna.
Lärare konstruerar sin professionella identitet i relation till sina deltagares särart. Det visar Helena Collianders avhandling om vad det innebär att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning.
Det är genom feedback och reflektion som lärare blir bättre, och därför behöver alla lärare en coach i klassrummet, enligt Howard Pitler, doktor i pedagogik.
Antologin ”Läraren och yrkesetiken” är en guide och ett diskussionsunderlag för lärare, lärarstudenter och andra i skolans värld. "En bra blandning av teori och praktik", säger David Lifmark, skolforskare och ledamot i Lärarnas yrkesetiska råd.