Arbetsintegrerad lärarutbildning är ett sätt att öka antalet sökande till lärarutbildningarna, och nu vill regeringen göra utbildningsformen tillgänglig i fler delar av landet. Högskolan Väst får 3 000 000 kronor för att bedriva och utveckla sin arbetsintegrerade lärarutbildning. Denna form ökar möjligheten att jobba och samtidigt studera till lärare.
Andreas Ebbelind vill med sin avhandling bidra med insikt om hur erfarenheter från lärarutbildningen spelar roll i blivande lärares föreställningar om sig själva som lärare i matematik.
Flera småländska orter har ett stort behov av lärare. Det är anledningen till att Linköpings universitet nu startar ett nytt grundlärarprogram i Västervik, med inriktning mot arbete i fritidshem. Tanken är att studenterna ska gå direkt ut i arbete.
Den bedömningsprocess som sker när lärarstudenters yrkeskunnande ska bedömas under VFU är både otydlig och osynlig. Det visar Kristina Henrikssons forskning om skolbesökens bedömningsprocesser i samtalsform på VFU.
Läraryrket är ett komplext och svårt yrke som tar många år av träning i klassrummet innan man blir riktigt bra. Ändå, när det ska talas om skola i media, verkar vem som helst kunna fungera som expert på just undervisning. Detta måste få ett slut, skriver Karin Berg, lärare i svenska och religion på Schillerska gymnasiet…
Läraridentiteten och den pedagogiska grundsynen påverkar vad utländska lärare upplever som nytt eller främmande i en svensk utbildningskontext. Annika Käcks avhandling visar också att det är stor spridning i digital kompetens bland utländska lärare.
Med en etablerad didaktisk infrastruktur har japanska lärare fokus på undervisningsteknik och en tydlig plan på hur utbildningsmålen i matematik ska förverkligas. Det här finns inte på samma sätt i Sverige, konstaterar Yukiko Asami-Johansson i sin avhandling.
Varje år sedan 2005 har resultat från utbildningsvetenskaplig forskning sammanfattats inom ramen för Resultatdialog. Samtliga projekt har finansierats av Vetenskapsrådet. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2019 involverar runt 120 forskare från ett 20-tal lärosäten. Tillsammans visar de den stora spännvidden inom utbildningsvetenskap.
Lärare behöver vara goda förebilder, både vad gäller djupa ämneskunskaper och i att våga ifrågasätta och stå upp för en demokratisk och human världsbild. Det skriver Åke Sandstedt, författare samt pensionerad lärare i religion, psykologi och svenska.
Skolan ses ofta som en nationell angelägenhet, men idag måste vi förstå den i sitt globala sammanhang. Det menar Malin Ideland, professor vid Malmö universitet som leder en ny forskarskola för lärarutbildare.