Lena Gleisner Villasmil vill med sin avhandling öka förståelsen för varför och hur lärare, individuellt och i grupp, gör didaktiska val av digitala lärresurser i undervisningen, samt vilka faktorer som påverkar dessa val.
Andreas Westerberg vill med sin avhandling bidra med kunskap om hur förändringar av läromedel och fysisk miljö relaterar till förändringar av undervisningsideal.
Vilken kunskap om förhistorisk tid förmedlas i skolans undervisningsresurser och hur väl stämmer den överens med samtida arkeologisk forskning? Det är en av frågorna som Lena Almqvist Nielsen utforskar i sin avhandling.
Elever får olika möjligheter till lärande beroende på om läromedlet är fysiskt eller digitalt. Det visar Eva-Maria Ternblads avhandling, där hon i ett antal studier har jämfört fysiskt material med digitalt material.
The current study investigates challenges perceived by Swedish primary teachers of English and their thoughts and experiences regarding teaching materials. (pdf)
This paper reports on a textbook analysis focusing on shifts in semiotic registers when looking at fraction tasks in grades 3–6 (aged 9–12 years). Eight textbooks, from two different textbook systems, have been analysed using Duval’s theory of semiotic representations. (pdf)
Learning management systems (LMSs) were foregrounded during the pandemic, yet a paucity of studies has traced the socio-material relationship between LMSs and educator professional selves. Mobilising the mangle of practice, the research explores how materiality is implicated in lecturer positioning.
Nytt material som hjälper elever att förstå artificiell intelligens. Materialet tagits fram i en samskapande process med lärare, lärarutbildare, elever och lärarstuderande. Ailit finansieras av Svenska kulturfonden.
Läroböcker i matematik tar upp proportionalitet på ett så förenklat sätt att elever har svårt att utveckla en förståelse för begreppet, visar Anna Lundberg i en ny avhandling. "De klarar inte av att använda proportionalitet i olika matematiska och verkliga sammanhang", säger hon.
Eva-Maria Ternblad har forskat om virtuella lärmiljöer, och utvärderat hur elevers kunskapsinhämtning kan skilja sig åt beroende på läromedlets utformning.
Anna L. V. Lundberg belyser i sin avhandling bland annat hur proportionalitet behandlas av läromedelsförfattare, på nationella prov och av lärare och elever i matematikklassrummet.