Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läromedel"

Visar sida 3 av 28

«Jeg har ikke trykt!» Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen

2023-01-13
I denne artikkelen utforskes barnehagebarns og barnehagelæreres ytringer om teknologi i samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker på nettbrett i norske barnehager. Flere tidligere studier om lesing på nettbrett har undersøkt antall ytringer, mens få studier har utforsket innholdet i ytringene om det teknologiske.
Forskning och utveckling kategorier

Analytisk och strukturerad eller kreativ och nyskapande? – en komparativ undersökning av två läroböcker

2022-10-28
Genom en komparativ analys av två läroböcker i svenska för högskoleförberedande respektive yrkesförberedande program undersöks likheter och skillnader avseende litteratursyn och förväntningar på böckernas mottagare. I artikeln diskuteras på vilket sätt den litteratursyn som präglar respektive bok kan relateras till textval och uppgifter, på vilket sätt detta skiljer sig mellan de två böckerna och vad det får för konsekvenser för litteraturundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

(O)mänskligt – klassrumsmaterialet

2022-10-28
(O)mänskligt” handlar om rasbiologins historia och dess framväxt i Sverige. Det handlar om människan och hennes plats i samhället. Materialet lyfter frågor om vetenskapens roll i att forma vår människosyn, och om hur rastänkande påverkat samhället och människors liv. Vilka får ingå i samhällsgemenskapen och vilka utesluts?
Forskning och utveckling kategorier

When it comes to edtech, how much influence do teachers have?

2022-09-05
Education-technology companies benefit from getting insight directly from one of the primary users of their products - teachers - said Jessica Millstone, co-founder and managing director of Copper Wire Investors. Some companies count teachers or former teachers among their leadership and have set up advisory boards or ambassador programs that include teachers.