Educational technology companies should be hiring teachers or former teachers to help develop and enhance their products, Jason Carroll of Texthelp asserts. Their insights can address edtech's much-needed elements of specific needs, usage impact and workflow effect, Carroll explains.
Denna uppgift i Engelska 5 på gymnasiet innefattar såväl att läsa som att skriva på engelska. Novellen som lätt importeras till Classroom har ett bortklippt slut. Där slutet borde vara står också instruktionen till eleverna.
Teachers need a greater voice and choices when it comes to education technology, according to Melissa Collins, a second-grade teacher. In this commentary, Collins writes that the wasteful cycle of edtech tools going unused in classrooms or not living up to promises could be ended if teachers are included in discussions and decisions about digital…
Den inriktning digitala läromedel har mot enskilda elever gör det svårt för lärarna att arbeta med lärandemål för hela klassen. Det menar Marie Utterberg Modén, forskare vid Göteborgs universitet.
Digitala matematikläromedel erbjuder individanpassade uppgifter, men utmanar samtidigt lärarnas kontroll över undervisningen. Det visar Marie Utterberg Modén i sin avhandling om hur digitala läromedel påverkar förutsättningarna för lärarna.
Läromedel i juridik domineras av fragmentiserade fakta om juridiska regler. Det visar Mona-Lisa Henriksson som menar att ämnet behöver innehålla både juridisk problemlösning och moraliskt meningsskapande för att bli relevant för elever och samhälle.
Startup Argos Education is rolling out an open-source platform called Sojourner to enable professors to put together their courseware from other schools, circumventing commercial publishers. Sojourner will allow professors and students development and sell their own courses to other professionals.
Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning om läromedel beaktas inte alltid. Studier visar att läromedel väljs bort av erfarna lärare, samt att lärspel och eget material blir vanligare. Caroline Graeske, forskare i svenska med didaktisk inriktning, presenterar några viktiga forskningsresultat i ämnet.
Användandet av sökmotorer är väldigt utbrett bland högstadieungdomar. När de söker på internet förväntar de sig att hitta svar – men reflekterar inte över hur resultaten genereras. Det visar Cecilia Andersson i sin avhandling.