Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 1 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Forskningsutblick: Digital teknik som stöd för läsförståelse hos elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

25 november
Elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning möter ofta utmaningar när de ska förstå innehållet i texter, vilket kan påverka deras lärande, självständighet och delaktighet i samhället. Den här studien undersöker om digital teknik, i form av uppläsningsfunktioner (text-till-tal), kan underlätta arbetet med texter och stärka elevernas förståelse.
Forskning och utveckling kategorier

Synen på skrivande och skrivprocesser behöver uppdateras

25 november
Historiskt sett har skrivande uppfattats som en aktivitet som oftast sker i en skribents hjärna. Hur blir det då med skrivprocessen när skrivandet sker med flera personer och med olika verktyg? En ny doktorsavhandling av Mindy Svenlin, vid Umeå universitet och Åbo Akademi, pekar på att det är nödvändigt att uppdatera synen på skrivande och…
Forskning och utveckling kategorier

Passioner, värden och kontradiktioner: Tre röster om läsfrämjandets hinder och möjligheter

11 november
In an ongoing research project, we examine reading promotion work in Sweden, where reading is framed as being in crisis, and where different actors offer solutions for this. This article centres on three prominent and influential reading promoters in Sweden. The purpose is to highlight some of the passions, values, and contradictions that characterize discourses…
1266