Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Läsa, skriva"

Visar sida 12 av 66

Välj typ av innehåll inom kategori "Läsa, skriva":

Alla barn måste inte traggla läsning

2024-09-18
Lyssna istället för att läsa. Och prata in text istället för att skriva den. Det kan vara framgångskoncept för en del barn och unga i skolan, visar en ny doktorsavhandling från Linnéuniversitetet. – Trägen lästräning hjälper inte alla barn. Alla barn har rätt att lära sig att läsa och skriva i skolan, men om de…
Forskning och utveckling kategorier

Fritidslärarna vässar sitt språkutvecklande arbete med forskare

2024-09-17
Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids. "Viktigt är att personalen vet vilka begrepp som behöver övas och vilka böcker som passar", säger forskningsledaren Ann S. Pihlgren. Även regeringen har nyligen aviserat om en satsning för att stärka läsningen på fritidshem.
Forskning och utveckling kategorier

“Vi behöver undervisa eleverna i digital läsning!”

2024-06-07
Att läsa digitalt är på många sätt mer utmanande än att läsa på papper, visar forskningsstudier. Därför kräver digitalt läsande särskilda strategier. Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling, ger en överblick över forskningsläget kring analog och digital läsning och vad som kan vara bra för lärare att att tänka på.
111121366